روش‌های کاهش استرس قبل از کنکور و امتحان



همه ما با استرس روز امتحان آشنا هستیم و متوجه هستیم که این مسئله تا چه میزان می تواند کارایی داوطلب برای پاسخگویی به سوالاتی که پاسخ آن ها را  می داند کاهش دهد. از این رو توجه به راه کار هایی برای کاهش استرس کنکور و امتحان ضروری است.
روش‌های کاهش استرس قبل از کنکور و امتحان
باز هم زمان عذاب‌آور امتحان و کنکور فرا رسیده است! بیشتر دانش‌آموزان با این احساس آشنا هستند؛ مدام فکر امتحان و کنکور در ذهنتان است و احساس می‌کنید ضربان قلب‌تان بالا می‌رود و دچار دل‌پیچه می‌شوید، انگار در دلتان دارند رخت می شویند! تعاریف و فرمول‌ها را در ذهن‌تان مرور می‌کنید، یک نفس عمیق می‌کشید و قلم‌تان را با دستی لرزان برمی‌دارید. حالا اگر ناگهان ذهن‌تان خالی شود چه؟ اگر احساس کردید دارید از هوش می‌روید چطور؟ این احساس‌ها برای‌تان آشناست؟ اگر چنین است پس تجربه‌ی استرس امتحان و کنکور را دارید، نوعی اضطراب که قبل از امتحان ایجاد می‌شود.


روش‌های کاهش استرس قبل از کنکور و امتحان تست پارک


اگر از آن دسته آدم‌ها هستید که ترس از شکست دارید و فکر می‌کنید باید در هر چیزی سرآمد باشید، اضطراب امتحان شما می‌تواند نتیجه‌ی این باشد که می‌ترسید کارتان را درست انجام ندهید. اگر افکار قبل از کنکور چیزی شبیه این است که : «اگر کنکور را خوب ندم، رتبم افتضاح میشه! هیچ جا قبول نمیشم در نتیجه نمیتونم شغل مورد علاقم رو داشته باشم و …»، پس شما ترس از شکست دارید، که باعث می‌شود به طرز وحشتناکی دچار اضطراب شوید.



روش‌های کاهش استرس قبل از کنکور و امتحان تست پارک


چطور بر استرس کنکور و امتحانات غلبه کنیم
خواب خود را از ابتدا تنظیم کنید
جک دورسی موئسس شبکه اجتماعی توئیتر هر شب ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه می‌خوابد و هر روز ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح از خواب بیدار می‌شود
جف بزوس موسس سایت بزرگ و مشهور آمازون هر شب ساعت ۱۰ می‌خوابد و هر روز ساعت ۵ صبح از خواب بیدار می‌شود
این‌ها نمونه ای از افراد موفقی در سطح دنیا هستند که برنامه خواب منظم و برنامه ریزی شده ای دارند. همه ما برای اینکه بتوانیم نیرو خود را مجدد باریابی کنیم نیاز داریم که به اندازه کافی به استراحت بپردازیم. خواب لذت بخش چیزی است که در زمان کنکور بیش از هر زمان دیگری باید آن را جدی بگیرید. توصیه ما این است مانند افراد موفق و بزرگی که برای شما نام بردیم شب‌ها به موقع به رخت خواب بروید و صبح‌ها نیز زود از خواب بیدار شوید. بعد از یک مدت که این کار را انجام دهید ساعت بیولوژیک بدن شما تنظیم می‌شود و روزهای فوق العاده پر انرژی و سر حالی را تجربه خواهید کرد.


روش‌های کاهش استرس قبل از کنکور و امتحان تست پارک


ورزش کنید
اگر اهل ورزش نیست، بسیار خوب است حالا که قصد غلبه بر استرس امتحان را دارید، چند تمرین سبک را به برنامه‌ی روزانه‌تان اضافه کنید تا به ذهن‌تان فرصت تمرکز کردن روی چیزی غیر از درس و مطالعه را بدهید.
ورزش کردن موجب افزایش اندورفین شده، شما را شادتر و سرحال‌تر و از استرس‌تان کم می‌کند. هر وقت برای مطالعه دچار مشکل شدید، برای یک پیاده‌روی تند یا دویدن بیرون بروید تا حواس‌تان از چیزهایی که به شما استرس می‌دهد کمی پرت شود. ورزش و پیاده روی سبک در روحیه شما تاثیر به سزایی خواهد داشت.
مقایسه نکنید
در مقالات زیادی از سایت محصل ایرانی به شما هشدار داده‌ایم که از مقایسه کردن خود با دیگران خودداری کنید. باز هم این هشدار را به شما می‌دهیم که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رقیب شما در کنکور سراسری فقط و فقط خودتان هستید و به هیچ عنوان نباید خودتان را با رقبای خود مقایسه کنید چرا که فقط باعث هدر رفتن وقت و افزایش استرس و اضطراب شما می‌شود.
مثبت باشید
فکر کردن به مشکلات و موانع کار سختی نیست و البته فایده‌ای هم برای شما نخواهد داشت. در مسیر کنکور سراسری شما دو راه دارید. یکی اینکه درس بخوانید و در کنار درس خواندن مدام غر بزنید و از زمین و زمان گله کنید و از کمبود امکانات صحبت کنید. یک راه دیگر هم هست که در کنار درس خواندن زیبا فکر کنید. به این موضوع فکر کنید که در حال ساخت آینده خود هستید. در حال تلاش هستید تا در آزمونی با شرکت هم سن و سالان خود برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌تان می‌جنگید. داشتن روحیه شاد سازنده شما را در سراشیبی پیشرفت قرار می‌دهد. (بزرگ‌ترین قایق‌ها با کوچک‌ترین سوراخ‌ها غرق خواهند شد. پیشنهاد ما لبخند زدن در همه حال است)
برنامه داشته باشید
داشتن برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و به نوعی داشتن نقشه راه که به شما نشان دهد در هر روز از هفته و از هر ماه قرار است چه فعالیت‌هایی را انجام دهید از سردرگمی شما کم می‌کند و باعث می‌شود به آینده دید روشن داشته باشید و به عنوان مثال نگران مرور پیش یک و یا جمع‌بندی درسی مثل عربی نباشید. با داشتن برنامه‌ریزی شما می‌توانید کارهایی را که قرار است روز بعد انجام دهید الویت بندی کنید و این بسیار خوب است.
چیزی را که آرام‌تان می‌کند پیدا کنید
بعضی کارها هستند مثل آب روی آتیشند! زمانی که از استرس مغزتان قفل کرده بهتر است کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید و آرامتان می‌کند. ممکن است به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش بدهید یا خوراکی مورد علاقه‌تان را بخورید، یادتان باشد حتما فعالیتی انجام دهید که واقعا این امکان را به شما بدهد تا برای مدت کوتاهی از فکر و هوای کنکور و امتحان فاصله بگیرید. با این کار وقتی دوباره مطالعه و درس خواندن را شروع کنید، نه تنها یک ساعت از وقت‌تان را تلف نکرده‌اید بلکه انرژی کسب کرده و آماده‌اید تا با کتاب‌ها و جزوه‌های‌تان دست و پنجه نرم کنید.
برای کاهش استرس امتحان و کنکور این کارها را انجام ندهید:
۱) در سر جلسه به دیگر افرادی که در سر جلسه آزمون و امتحان حضور دارند نگاه نکنید.
۲) از نگاه کردن به سوالات پاسخ نداده و خانه‌های سفید پاسخ برگ خودتان در سر جلسه آزمون و امتحان لطفاً خودداری کنید!
۳) مدام با موبایل خود سرگرم نشوید و وقت نگذرانید. ( افزایش تمرکز از بهترین راه‌کارها برای کاهش استرس و اضطراب خواهد بود)
۴) از مدام درس خواندن بپرهیزید. همه شما نیاز دارید روزهایی را استراحت مطلق کنید.
۵) از این شاخه به آن شاخه نپرید. به زبان ساده‌تر در هنگام درس خواندن فقط درس بخوانید و در هنگام استراحت فقط استراحت کنید.
 
داشتن ذهنی مثبت، انجام کارهای آرامش بخش مثل گوش دادن موسیقی در زمان آمادگی برای کنکور و مثبت اندیشی می تواند در کنترل استرس به شما کمک کند.


منبع:
آی آر محصل

;
موفقیت کنکور; جلسه کنکور; آمادگی کنکور; موفقیت در کنکور; ذهنیت برتر کنکور; کنکور; کنکوری; راز موفقیت کنکور; کنکور موفق; استرس کنکور; جلسه کنکوری; کنترل استرس; روش کنترل استرس; راه های کنترل استرس; روش کنترل استرس کنکور; آرامش در کنکور; ذهن آرام کنکور; حفظ آرامش در کنکور; حفظ آرامش کنکور;;






Copyright © 2016-2017. All Rights Reserved.

تمامی حقوق محتوای این وب سایت متعلق به تست پارک است و هر گونه کپی برداری ممنوع و پیگرد قانونی دارد.


طراحی سایت  سامانه آزمون ساز  دناکو